Zoeken

Hoe bescherm ik mijn muziek?

Iedereen heeft wel al eens gehoord van SABAM. Toch blijken er enorm veel misverstanden rond deze organisatie te bestaan, alsook onduidelijkheid rond het grotere geheel: "Hoe bescherm ik mijn muziek?".

Veel jonge mensen groeien op met het idee dat artistiek werk vrij toegankelijk is, dankzij het internet. Denk maar een films, series, maar ook foto's, boeken, ... en muziek natuurlijk. De opkomst van de streamingplatformen heeft dit al deels opgelost door muziek betaalbaar en vlot toegankelijk te maken. Of de artiesten er dan ook correct voor vergoed worden, dat is een andere discussie die ik hier nu niet wens te voeren. Wie enkel consumeert stelt zich vragen bij een organisatie als SABAM. Iedereen die al eens een fuif of een concert georganiseerd heeft, weet dat je dit moet aangeven en een vergoeding moet betalen. Of denk bijvoorbeeld aan de jaarlijkse DJ-licentie. Het voelt voor velen aan als een zinloze belasting, waar je niets voor terugkrijgt. Tot je echter zelf eigen werk begint te creëren, als singer-songwriter, met een band, als klassiek componist of als elektronische producer... Stel je voor: jouw werk wordt opgepikt door een reclamebureau, die het zonder toestemming gebruikt voor een TV-spot. Of erger nog: iemand pretendeert dat hij/zij eigenaar is van jouw werk! Zo een vaart hoeft het natuurlijk niet allemaal te lopen, maar een verwittigd man is er twee waard... Daarom wens ik iedereen die hier vragen over heeft even op weg te helpen. Eerst en vooral: je werk beschermen kan zonder dat je je hoeft aan te sluiten bij een organisatie zoals SABAM. Als er ooit discussie ontstaat over de oorsprong van een bepaald stuk muziek, dan dien je vooral te kunnen bewijzen dat je eerst was.


Goed nieuws: logbestanden op een computer zijn rechtsgeldig, zolang ze de aanmaakdatum van een bestand kunnen verifiëren. Om zeker te zijn kan je ook gewoon een mp3 mailen naar jezelf, dan werkt de verzenddatum van de e-mail als een soort 'digitale postzegel'. Tenslotte is er ook het online depot, een gratis tool van SABAM. En nee, je hoeft geen lid te zijn om hiervan gebruik te kunnen maken!


Jouw muziek beschermen is op zich dus niet zo héél moeilijk. Maar stel, een reclamebureau stelt zelf voor om jouw muziek te gebruiken. Dan zul je natuurlijk ook jouw rechten willen innen. Je kan dit zelf doen, alleen is het heel moeilijk om dit allemaal op te volgen, zeker als jouw muziek op grotere schaal en wereldwijd gespeeld en gebruikt wordt. Op dat moment wordt een beheersvennootschap, zoals SABAM in België, wél iets interessant om over na te denken. Niet alleen nemen zij de administratieve taken op zich, ze gaan ook bekijken waar en wanneer jouw muziek gebruikt wordt (streamingplatformen, Youtube, persen op CD's, etc...). Wanneer dit gebeurt dan gaat SABAM aankloppen om ervoor te zorgen dat er ook een vergoeding betaalt wordt aan hen, zodat jij, als aangesloten artiest, hiervoor ook vergoed wordt.


Uiteraard is dit pas zinvol wanneer jouw werk op grotere schaal verspreid wordt. Als je enkel hobbymatig muziek maakt om enkel zelf naar te luisteren, dan hoef je dit uiteraard niet te doen.

Kort samengevat:


- Muziek beschermen = heel eenvoudig, hoef je niet veel voor te doen

- Ateursrecht innen = ofwel zelf beheren (moeilijker), of overlaten aan een beheersvennootschap (SABAM) Wil je je hier verder in verdiepen?


- Ga eens kijken op de adviespagina van vi.be (het vroegere Poppunt), daar staan heel wat interessante artikels over dit onderwerp.

- Luc Gulinck schreef heel recent het boek Hier tekenen!, De spreekwoordelijke Bijbel van alles wat te maken heeft met auteursrecht, contracten, licenties etc. in België. Must read voor iedereen die een serieuze carrière in de muziekbusiness overweegt.










179 keer bekeken

©2019 by muziekproductie.be   klank@muziekproductie.be   BTW BE 0849 167 001